Et godt kontorkonsept trumfer hjemmekontoret
Gratulerer med nye lokaler, Hanne! Det er jo liten tvil om at dere fra 14. etg. i Valle Vision har spektakulær utsikt, men hvordan vil du si at den nye arbeidshverdagen arter seg siden dere flyttet inn i august- 24?
- I Patentstyret har vi gått over til det vi kaller aktivitetsbasert arbeidsplasser. Det betyr at vi ikke har faste plasser, men at du velger deg en plass når du kommer til kontoret, avhengig av hva og hvem du samhandler med. Vi har en ordning med mulighet for hjemmekontor, og noen jobber i prosentstillinger, så den modellen fungerer godt for oss. Mange setter pris på stor fleksibilitet, både i bygget og med muligheten for hjemmekontor. Når vi er på kontoret, er det nytt for oss og veldig trivelig med et flott ankomstområde hvor vi blir tatt godt i mot hver dag. Her kan vi også rette spørsmål knyttet til praktiske ordninger, for eksempel møteromsenteret og andre fasiliteter. Vi har gått ned hele 50% i kvadratmeter, sammenlignet med tidligere kontorlokaler. Unyttige arealer som lange korridorer og ubrukte møterom er erstattet med gode samhandlingsarealer, færre faste møterom, men mulighet for å leie når vi har behov for det. Det er både effektivt og kostnadsbesparende.
Hva tenker du om utformingen og fasilitetene på Valle Vision?
-Først og fremst er vi jo stolte av de nye lokalene våre, det er en eksepsjonell takhøyde i våre arealer, som gir oss en følelse av mye luft, til tross for at kvadratmeterne er utnyttet effektivt. Lyse og freshe lokaler med tidsriktig interiørdesign i gode materialer skaper økt trivsel hos medarbeiderne. At bygget er bærekraftig, det var viktig for oss, og at man har skapt et fint interiør, også ved gjenbruk av møbler. Personalrestauranten har et rikt utvalg, det settes pris på, og treningsrommet blir brukt av mange. Også små ting som bordtennisbord, vet jeg mange ansatte verdsetter, det gir en aktiv pause og rom for gode, uformelle samtaler, og et kjærkomment lite avbrekk i hverdagen. Samhandlingsarealene våre har også skapt en ny dynamikk og samarbeid på tvers av funksjoner.
Hvorfor valgte dere Helsfyr som lokasjon?
-Etter kartlegging blant de ansatte og sonderinger i markedet, fant vi ut av et kollektivknutepunkt er viktig for oss. Slik får de ansatte flere valgmuligheter for transport til kontoret. Helsfyr har en ypperlig beliggenhet, og har jo i tillegg blitt et knutepunkt for næringsvirksomhet, nesten som en liten by med mange fasiliteter. Med gode muligheter for sykkelparkering er det også flere som nå sykler til jobb, enn tidligere.
Hva er tilbakemeldingene på de nye kontorene, både fra de ansatte og kunder?
-Mitt inntrykk er alle er godt fornøyde, og trives. Fordi vi gjorde et aktivt valg om å innrede med gode samhandlingsarealer, ser vi at vi jobber mindre i faste siloer, men mer utover og på tvers. Vi mennesker er jo vanedyr, så endring tar tid, men vi ser at vi beveger oss i riktig retning. Et så godt kontorkonsept som vi har her på Valle Vision, er jo samtidig en medvirkende årsak til at flere vil være på kontoret. Samhandlingsarealene gir oss også anledning til å avholde både sosiale og faglige arrangementer. Noen små justeringer har vi gjort, som for eksempel å innrede med gardiner på noen møterom, da vi i Patentstyret jobber med prosjekter som ikke er for alles øyne. Dialogen med site manager og gårdeier har hele tiden vært god, vi har fått lov til å bo oss inn, på egne premisser, og vi har mulighet til å skalere opp og ned etter behov. Vi er veldig fornøyde og stolte av lokalene våre, de er til glede for både oss og kundene våre.